İkinci el ürünlerde tüketici hakları

İkinci el ürünlerde tüketici haklarından yararlanılabilir mi, araba, cep telefonu veya başka herhangi bir malı ikinci el olarak aldığınızda tüketici hukukunun sağladığı haklardan yararlanabilir misiniz, üreticiye yönelik olarak tüketici hakem heyetlerine veya tüketici mahkemelerine başvurabilir misiniz, hukuken durum nedir soruları hakkında kısaca bilgi vermek istiyorum.

Yargıtay bu konuda çelişkili kararlar veriyor olsa da 1,Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun kararlarında, garanti süresi zarfında ortaya çıkan ayıplar bakımından ve garanti süresinden sonra ortaya çıkan gizli ayıplar bakımından, malı ikinci el olarak satın almış olan tüketicilerin de, tüketici hukuku kapsamındaki haklardan ve garanti belgesine ilişkin haklardan yararlanabilecekleri kabul edilmektedir.

Yargıtay Hukuk Genel Kurulu, 2005 tarihli bir kararında 2 bu hususu şöyle ifade eder:

Otomobilin garanti süresi içinde el değiştirmesi durumunda dahi garanti borcu ortadan kalkmayıp, satın alan tüketicinin de garanti kapsamından yararlanma olanağı vardır.

Garanti belgesinin verilmesi zorunluluğu kapsamında, yasa, satıcıyı/ayıba karşı sorumlu tutulanları, garanti süresi içinde malın malzeme, işçilik, montaj hataları nedeniyle arızalanması halinde ücretsiz onarım yapmakla yükümlü tutmakta, sık sık arızalanma sonucu maldan yararlanamama süreklilik gösterirse tüketicinin değiştirme talep edebileceğini ve bu talebin muhataplarınca reddedilemeyeceğini belirtmektedir.

Bu koşullar altında, değiştirme talebine karşı satıcı yanında bayi, acente, imalatçı-üretici ve ithalatçı da müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulmaktadır ( TKHK.m.13/f.3 ).

Bu karardaki şu cümle önemlidir:

Garanti kişiyi değil ürünü takip eder.

Aynı husus, Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 2009 tarihli bir kararında 3 şu şekilde ifade edilmiştir:

Otomobil, garanti belgesi ile birlikte satılması zorunlu olan bir maldır ve garanti süresi içinde el değiştirmesi durumunda dahi garanti borcu ortadan kalkmaz; satın alan tüketici de sağlanan garantiden yararlanabilir.

Bu kararlardan da anlaşılacağı üzere, garanti belgesiyle satılması zorunlu olan, otomobil, cep telefonu, bilgisayar gibi ürünleri ikinci el olarak satın alan tüketiciler de, tüketici hukukunun ve garanti belgesinin sağladığı haklardan yararlanabilmelidirler.

Sorularınız için “İletişim” sayfasından bana ulaşabilirsiniz.

Notes:

  1. Örneğin, Yargıtay 20. Hukuk Dairesi, 5 Kasım 2015 tarihli bir kararında (E. 2015/10990 K. 2015/10690 T. 5.11.2015 sayılı karar), ikinci el bir araç satın aldığınızda, araçta üretim hatasından kaynaklanan bir ayıp ortaya çıksa bile, ikinci al alıcının araç üreticisi ile arasında alım satım sözleşmesi bulunmadığından tüketici hukukundan yararlanamayacağına karar vermiştir. Bu kararda, davaya bakmaya tüketici mahkemesinin değil, asliye hukuk mahkemesinin görevli olduğu belirtilmiştir.

    Bu karardan sadece 1 ay kadar önce verdiği, E. 2015/3491 K. 2015/8447 T. 6.10.2015 sayılı başka bir kararında 20. Hukuk Dairesi tamamen zıt yönde bir hüküm kurmuş; ikinci el araç alımından kaynaklı ayıp iddiasında dava tüketici kanununa dayalı olarak açıldığından görevli mahkemenin asliye hukuk değil tüketici mahkemesi olduğuna karar vermiştir.

    Öte yandan 13. Hukuk Dairesi, aynı günlerde, Ekim 2015 tarihinde verdiği E. 2014/38179 K. 2015/30867 T. 21.10.2015 sayılı kararında, ikinci al araç alıcısı ile aracın üreticisi arasında bir sözleşme bulunmamasına rağmen ikinci el araç alıcısının da üretimden kaynaklanan ayıplar sebebiyle tüketici hukukunun sağladığı “ayıpsız misli ile değişim” talebini yöneltmeye hakkı bulunduğuna karar vermiştir.

  2. E. 2005/4-487 K. 2005/553 T. 5.10.2005
  3. E. 2009/13-542 K. 2009/551 T. 25.11.2009
Av. Ertuğrul Harman
Sözleşme hukuku, bilişim hukuku, ticaret hukuku, fikri mülkiyet hukuku, uluslararası özel hukuk ve sigorta hukuku ağırlıklı çalışan bir avukat (LLM Exeter), yazılım geliştirici (Sayıbul, Masterlist), doktora adayı, blog yazarı (ertugrulharman.com). İngilizce (KPDS 96) ve Almanca (B2) biliyor. Türkiye ve ABD'de faaliyet gösteriyor.

21 Comments

  1. Benim bir arkadaşım bilgisayar aldı laptop fakat içerisi nemden dolayı laptopun içi arıza yapmış fakat satıcı bize satarken yok dedi ve aldık ufak tefek sorunlar yapıyordu daha sonra sorduk bir şey yok dedi ama 5-6 ay sonra garantiden geldiğindede önceden böyle bir sorunu varmış ve bize o şekilde satmış her hangi gibi bir şekilde bir işlem başlatılabilir.Aramızda hiç bir sözleşme yok faturası ona ait para ve laptop takası her şey elden cevap verirseniz memnun olurum.

  2. Merhaba,

    Yorum bölümünde hukuki danışma hizmeti verilmemektedir.

    Bu sitedeki “İletişim” sayfasını kullanarak benimle irtibat kurabilirsiniz.

    Avukatlık Kanunu gereğince ve vaktim sınırlı olduğundan ücretsiz hukuki danışma hizmeti veremediğimi hatırlatmak isterim.

    İyi günler dilerim.
    Av. Ertuğrul Harman

    1. İletişim bölümüyle ilgili sanırsam bir sorun var gönderemedim yalnız aramızda bir sözleşme yok her şey elden aradan 5-6 ay geçti dediğiniz gibi mümkünmüdür yoksa ihtimal mi var.

      1. Merhaba,

        İletişim sayfamız çalışmaktadır.

        İyi günler dilerim.
        Av. Ertuğrul Harman

  3. Merhaba
    3 gün önce bir telefoncudan 2.el bir note 3 aldim 750 tl’ye bana orjinal oldugunu ve bir sorun olmadigini belirtti. İki uc gun kullandiktan sonra telefonda donma kapanma ve sensorlerin calismadigini farkettim ve buda yetmezmis gibi telefona farkli bir imei yuklenmis ve telefona imei sorgulamasi yaptigimda note 3 olarak gozukuyor ama telefonun arkasinda olan imei sorguladigimda telefonun note 3 neo yani cok düşük bir modeli gözüküyor ve telefonun spot olduğu anlasiliyor bu nedenle iade etmek istedim ama iade yok dedi . aslında parasi büyük bir miktar degil ama adamin yaptığı sahtekarlik zoruma gitti her hangi bir hukuki işlem yapabilirmiyim bilgilendirirseniz sevinirim
    Iyi çalışmalar

    1. Merhaba,

      Yorum bölümünde hukuki danışma hizmeti verilmemektedir.

      Bu sitedeki “İletişim” sayfasını kullanarak benimle irtibat kurabilirsiniz.

      Avukatlık Kanunu gereğince ve vaktim sınırlı olduğundan ücretsiz hukuki danışma hizmeti veremediğimi hatırlatmak isterim.

      İyi günler dilerim.
      Av. Ertuğrul Harman

  4. Merhaba
    Ben yaklaşık 6 ay önce internet üzerinden Sony z5 marka cep telefonu aldım. 2 ay önce arizalandi. Garantili cihaz olduğu için servise görürdüm. 4 kere görürdüm sorunumu cozemediler. 5. Kere götürüp değişim istedim kabul edildiğini söyleyip yeni cihaz verdiler fakat ayni sorun tekrar başladı buna ek olarak farklı sorunlarda başladı THH ne gittim fatura sahibinin gelmesi gerektiğini söylediler. Fatura sahibi ben değilim, bu konuda bana yardımcı olurmusunuz önce ki sahibini bulup satış sözleşme si yapsam işe yarar mi?

    1. Merhaba,

      Yorum bölümünde hukuki danışma hizmeti verilmemektedir.

      Bu sitedeki “İletişim” sayfasını kullanarak benimle irtibat kurabilirsiniz.

      Avukatlık Kanunu gereğince ve vaktim sınırlı olduğundan ücretsiz hukuki danışma hizmeti veremediğimi hatırlatmak isterim.

      İyi günler dilerim.
      Av. Ertuğrul Harman

  5. İkinci el devren sözleşmeli faturalı cep telefonu satın aldığımızda ne gibi haklarımız vardır. Olay: ikinci el cep telefonu satın aldım devir sözleşmeli olarak garantili bir haftalık cep telefonu 1, 1.5 yıl zarfında bir cok kez garantilik oldu ve en sonunda 20 iş gününden fazla garantide kaldığı için tüketiçi hakem heyetine başvuruda bulundum ve ürünün üçretinin iadesini talep ettim. Sonuç fatura sahibi ben olmadığım için reddedildi 15 gün içinde tüketiçi mahkemesine baş vurabileçeğim yazılı evraklar elime ulaştı ve hala garanti firaması parça beklediğini belirtmekte. İkinci el faturalı ürünlerde ne gibi haklarım var ve bu durumda neler yapabilirim. İlgi ve alakanız için şiödiden teşekkürler.

    1. Merhaba,

      Yorum bölümünde hukuki danışma hizmeti verilmemektedir.

      Bu sitedeki “İletişim” sayfasını kullanarak benimle irtibat kurabilirsiniz.

      Avukatlık Kanunu gereğince ve vaktim sınırlı olduğundan ücretsiz hukuki danışma hizmeti veremediğimi hatırlatmak isterim.

      İyi günler dilerim.
      Av. Ertuğrul Harman

  6. Letgo Araciliğıyıla Birtane PlayStation 2 sattım.Adam 2 saat sonra bana laf ederek parasını istedi.Bugün parasını vereceğim sizce kim haklı.Ürünün bir kablosu bozuk diye.Başta Calisiyor dedi Sonra Bozuldu Dedi

    1. Kablo bozuk ise o haklı, değil ise siz haklısınız. Öte yandan para ve ürün iadesi gerçekleşti ise haklıyı aramaya gerek yok. 🙂

  7. Ertuğrul bey merhaba. 11 ağustos günü internet ilanında gördüğüm bir arabayı yakınımla birlikte inceleyip ilanda yazılanlara ve galericinin sözlerine itimat ederek aldım. Parayı galericinin hesabına yatırdım. Fakat aracı ilk kez noterde gördüğüm sahibinden üzerime aldım Araç yıkanması için galeride kaldı noter işlemleri bittikten sonra aracı aldığımda araçtan ses geliyordu sorduğumda böyle bir sesi ilk defa duyduğunu söyledi. Servis olmadığı için sanayide Aracın yağ ve filitrelerinin bakımını yaptırarak yola çıktım 55 km sonra araçla yolda kaldım çekiciyle servisi olan diğer şehre aracı çektirdim ve şuan araç serviste ve motoru ağır hasarlı çıktı. Belkide motorun tamiri mümkün bile olmaya bilirmiş son ölçüm sonuçlarını bekliyoruz. Bu durumda dava açmak istiyorum. Kusurlu araç satışı, yalan beyanda bulunma ve maddi ve manevi hak talep etmek istiyorum. Bana yol gösterirseniz sevinirim.

    1. Merhaba Bahtsız,

      Öncelikle geçmiş olsun. Size yardımcı olabilmem için daha fazla bilgi almam gerekiyor. E-posta yoluyla cevap vereceğim size.

      Bahtınız açık olsun.

  8. 3 gün önce dayimin aracılığıyla araba aldım alırken farkedemedik motorun takozlarinda biri meğerse kirikmis
    Kaynak yapılmış rampada o kaynak kırıldı motor yan yattı çalışması durumunda hasar görebilir yardimci olursaniz sevinirim

    1. Merhaba,

      Yorum bölümünde hukuki danışma hizmeti verilmemektedir.

      Bu sitedeki “İletişim” sayfasını kullanarak benimle irtibat kurabilirsiniz.

      Avukatlık Kanunu gereğince ve vaktim sınırlı olduğundan ücretsiz hukuki danışma hizmeti veremediğimi hatırlatmak isterim.

      İyi günler dilerim.
      Av. Ertuğrul Harman

  9. Mrb ben bi müşteriye dolap sattım ikinci el ve bana bir hafta sonra dolabı geri almamızı söyledi bende ikinci el ürünün iyadesi yoktur dedim şikayet ederim dedi bu konuda ne yapmaliuim

  10. sahibinden com aracılığıla bir araç aldım sonrasında söylediğinden fazla boya ve 19 bin hasarkaydı cıktı iyade edeyim düşüncesiyle aradım ama tel tüzüme kapandı ..yardım

    1. Merhaba,

      Yorum bölümünde hukuki danışma hizmeti verilmemektedir.

      Bu sitedeki “İletişim” sayfasını kullanarak benimle irtibat kurabilirsiniz.

      Avukatlık Kanunu gereğince ve vaktim sınırlı olduğundan ücretsiz hukuki danışma hizmeti veremediğimi hatırlatmak isterim.

      İyi günler dilerim.
      Av. Ertuğrul Harman

  11. Telefonum 3.defa garantiye gitmesinddn dolayi yapilmadi ve farura babamin uzerine babam yurtdisinda oldugundan dolayi gelemiyor fakat cihaz benim tuketici haklarina basvuramazsin baban basvurmali dediler yoksa avukat parasi odersin dediler isin asli nedir

Comments are closed.

TurkeyUSA